Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Η Ποίηση έγινε για να διορθώνει τα λάθη του Θεού· ή εάν όχι, τότε, για να δείχνει πόσο λανθασμένα εμείς συλλάβαμε την δωρεά του.

Οδυσσέας Ελύτης

 
Σκοπός της ζωής μας είναι η αγάπη, το πολύτιμο αυτό συναίσθημα που δίνει μεγαλύτερη αξία σε κάθε στιγμή, σε κάθε πράξη και σκέψη. Η αγάπη προς τους οικείους μας, η αφοσίωση στους ξεχωριστούς εκείνους ανθρώπους που η ύπαρξή τους πλουτίζει τη ζωή μας, μπορεί να μας προσφέρει όχι μόνο ισχυρότερη ευδαιμονία από κάθε υλικό απόκτημα, αλλά και μια βαθύτερη και ουσιαστικότερη θέαση της ίδιας της ζωής.
 
Ανδρέας Εμπειρίκος

Γλώσσα ΣΤ΄ Δημοτικού - 4η Ενότητα

Περιεχόμενα:

Η λαίμαργη φάλαινα που έφαγε τη θάλασσα

Συνταγές μαγειρικής

Διαφήμιση

Η χελώνα κι ο Ρεβιθάκης

Συνταγές μαγειρικής

Διαφήμιση

Τα στοιχεία μιας διαφήμισης

α. Στις μέρες μας η διαφήμιση παρουσιάζεται παντού: στις εφημερίδες, στα περιοδικά, στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, στους τοίχους (αφίσες).

β. Η διαφήμιση πληροφορεί και ενημερώνει για τα προϊόντα που υπάρχουν στην αγορά. Προσπαθεί όμως συγχρόνως να τα κάνει όσο το δυνατόν πιο ελκυστικά για να πείσει τον καταναλωτή να τα αγοράσει. Άραγε λέει όλη την αλήθεια; Μήπως προβάλλει μόνο τα πλεονεκτήματα ενός προϊόντος και δεν αναφέρεται καθόλου στα τυχόν μειονεκτήματα; Μήπως ο λόγος για τον οποίο δημιουργήθηκε αυτό μόνο της επιτρέπει να κάνει;

γ. Ο μελλοντικός αγοραστής, αν θέλει να αγοράζει με περισσότερη ελευθερία, πρέπει να καταλάβει τους μηχανισμούς της.
Η έντυπη διαφήμιση αποτελείται πιο συχνά από:
-    Μια εικόνα (φωτογραφία ή σκίτσο).
-    Το όνομα του προϊόντος.
-    Το όνομα που η κατασκευαστική εταιρεία έχει επιλέξει ως διακριτικό τίτλο («φίρμα» ή «μάρκα»), π.χ. ΦΑΤΕ, ΕΒΓΑ, ο οποίος μερικές φορές ταυτίζεται με το όνομα του προϊόντος, π.χ. Coca Cola. (Στη φράση «το γιαούρτι Vitaline της ΔΕΛΤΑ» το όνομα του προϊόντος είναι Vitaline και η φίρμα είναι ΔΕΛΤΑ.)
-    Ένα «σλόγκαν», δηλαδή μια λιγόλογη φράση που την καταλαβαίνουμε αμέσως, έξυπνη, διασκεδαστική ή εντυπωσιακή, εύκολη να τη συγκρατούμε και να την επαναλαμβάνουμε. Προβάλλει συνήθως το σημαντικότερο προσόν του προϊόντος.
-    Ένα κείμενο που σχολιάζει ή περιγράφει το προϊόν (περιγραφικό κείμενο).
δ. Πολλές φορές εκτός από το σλόγκαν εμφανίζεται στις διαφημίσεις και μια άλλη σύντομη φράση, ένας τίτλος, στο πάνω μέρος συνήθους της διαφήμισης, για να κεντρίσει το ενδιαφέρον του καταναλωτή.
ε. Σε μια διαφήμιση δεν υπάρχουν πάντα όλα τα παραπάνω στοιχεία. Μπορεί να υπάρχει μόνο η εικόνα και το όνομα του προϊόντος ή το σλόγκαν κτλ.

Κάθε μπίρα ήταν και φιξ εκείνα τα χρόνια. Από το 1864...

Από τις πιο παλιές βιομηχανίες συσκευασμένων τροφίμων, η Misco είχε δραστηριοποιηθεί από νωρίς και επιτυχώς στον τομέα της διαφήμισης

Εύρωστα βρέφη υπόσχονταν η διαφήμιση της κρέμας Glaxo, που, όπως έλεγε, «δεν την άγγιζαν ανθρώπινα χέρια»...

«Χλωροδόντ» λεγόταν η οδοντόκρεμα που χρησιμοποιούσε η καλλονή του 1920 με τα αστραφτερά δόντια.

Η ψευδαίσθηση της διαφήμισης

Ο “βομβαρδισμός” διαφημίσεων για διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες στα μέσα ενημέρωσης με κυρίαρχα την τηλεόραση και τα έντυπα- εφημερίδες και περιοδικά- αλλά  και σε διάφορες ιστοσελίδες και blogs-την τελευταία, κυρίως, δεκαετία- μας έχει εξωθήσει σε έναν άκρατο καταναλωτισμό.

Κάθε διαφήμιση εντοπίζει  και ένα πρόβλημα και προσπαθεί να δώσει “μαγικές”  λύσεις, λένε οι περισσότεροι διαφημιστές. Οι πιο μετριοπαθείς από αυτούς εκφράζουν την άποψη ότι η διαφήμιση έχει ως κυριότερο σκοπό να πληροφορήσει τον καταναλωτή. Πόσοι από εσάς το πιστεύουν αυτό; Εγώ, πάντως, όχι. Και εξηγούμαι…
Έχετε δει, πιστεύω, διαφημίσεις γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων στην τηλεόραση στις οποίες η οικοδέσποινα ξυπνάει με χαμόγελο στα χείλη και πηγαίνει κατευθείαν στο ψυγείο να απολαύσει το γάλα αλλά και όλα τα μέλη της οικογένειας καθισμένα στο τραπέζι, απολαμβάνουν το υπέροχο πρωινό τους. Η διαφήμιση αυτή προσπαθεί να μας πείσει ότι πίνοντας το συγκεκριμένο γάλα η μέρα μας θα κυλήσει πιο ήρεμα, θα μας δώσει δυνάμεις και ούτω καθεξής.

Αυτή η εικόνα κατά πόσο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα; Πόσοι από εμάς όταν ξυπνάμε με την «τσίμπλα στο μάτι» τρέχουμε να πλυθούμε και να ντυθούμε για να πάμε στην εργασία μας και, μάλιστα, πολλές φορές χωρίς πρωινό; Βρισκόμαστε σε ένα συνεχή αγώνα, σε μια μεγαλούπολη όπου τρέχεις διαρκώς να προλάβεις το λεωφορείο, τον ηλεκτρικό και το μετρό για να φτάσεις εγκαίρως –πράγμα δύσκολο- στο γραφείο σου.

Επειδή  χρησιμοποιώ καθημερινά το μετρό για να πάω στη δουλειά μου, όταν κάθομαι και ο συρμός χάνεται στις σήραγγες, όπου και να ρίξω τη ματιά μου, βλέπω μεγάλες αφίσες κολλημένες στην πόρτα, στο παράθυρο. Αρκετές φορές, μάλιστα, το μετρό είναι «τυλιγμένο» με διαφημίσεις. Μοιάζει σαν δώρο Χριστουγέννων.

Χιλιάδες προϊόντα και υπηρεσίες . Η μια εταιρεία παρουσιάζει ένα μοντέλο κινητού με πολλές εφαρμογές που θα σε ξετρελάνουν, μια άλλη διαφημίζει μια οδοντόκρεμα η οποία κάνει τα δόντια σου υγιή και πιο λευκά. Σε άλλες βλέπεις εμπορικά κέντρα που τα παρουσιάζουν σαν επίγειους παράδεισους στην τσιμεντούπολη της  Αθήνας…
Μια φορά, θυμάμαι, είχα πάρει το λεωφορείο για να πάω στη στάση του Μετρό και επειδή δεν είχε ελεύθερα καθίσματα, κρατήθηκα από κάποια χειρολαβή. Προς έκπληξή μου διαπίστωσα ότι και εκεί υπήρχε διαφήμιση ενός προϊόντος. Τότε, ξεστόμισα: «Έλεος πια!».

Η ίδια κατάσταση επικρατεί και όταν επιστρέφεις από την εργασία σου και θες να αναπαυτείς στον καναπέ σου. Καθώς κάνεις ζάπινγκ στην τηλεόραση πέφτεις πάντα σε διαφημίσεις. Η ενημέρωση έχει σχεδόν χαθεί και η αγαπημένη σου σειρά που περιμένεις να ξεκινήσει στις 21:00 ξεκινάει στις 21:30. Πολλές φορές θυμώνεις. Η καλύτερη λύση είναι να διαβάσεις ένα  μυθιστόρημα που σίγουρα θα μάθεις κάτι περισσότερο.

Οι χειρότερες διαφημίσεις είναι οι υπαίθριες σε πολλές εθνικές οδούς, οι οποίες είναι και μια από τις αιτίες τροχαίων ατυχημάτων. Δεν είναι λίγες οι φορές που εμφανίζονται αφίσες με κοπέλες ημίγυμνες να προβάλουν τα κάλλη τους, αποσπώντας την προσοχή των οδηγών, με αποτέλεσμα πολλές φορές να προκαλείται το  μοιραίο.

Εν κατακλείδι, θα πρέπει όλοι να πούμε «Φτάνει πια!». Φτάνει πια αυτός ο βομβαρδισμός διαφημίσεων που το μόνο που κάνουν είναι να δημιουργούν ψευδαισθήσεις ευτυχίας και να οδηγούν σε έναν άκρατο καταναλωτισμό.

Πηγή: http://pacific.jour.auth.gr/emmeis/?p=329

Τηλεοπτικές διαφημίσεις:

Δείτε τις παρακάτω διαφημίσεις. Ποιες είναι οι διαφορές τους με την έντυπη διαφήμιση; Ποιες οι διαφορές τους με τις ραδιοφωνικές;

Ραδιοφωνικές διαφημίσεις

Διαφήμιση 1

Cookie Policy

This site uses cookies to store information on your computer.

Do you accept?